Tipp topp tommel opp!

Utdrag fra bokens baksidetekst: «Aktive fingre holder hjernen din skarp og ung. I denne boken får du enkle øvelser som bare tar ett minutt om dagen. Dr. Yoshiya Hasegawa er en av Japans ledende, medisinske eksperter. Forskningen hans på forholdet mellom fingrene og hjernen viser at tommeløvelser påvirker hjernen vår på en spesielt gunstig måte.

«Dette høres nesten for godt ut til å være sant», tenkte jeg når denne boken dukket opp i innkjøpskatalogen for nye bøker. «Bare ett minutt om dagen med tommeløvelser og hjernen holder seg i vigør? Dette må jeg lese mer om!»

Når boken ankom biblioteket og var klargjort for utlån forsvant den opp i sekken min og jeg gledet meg til å komme hjem og utforske metoden. Jeg elsker ting som tar kort tid, for da kan jeg få gjort så mye i løpet av en dag. For eksempel har vi bøker som "Filosofi på 30 sekunder: 50 filosofiske høydepunkter", eller "Psykologi på 30 sekunder: de 50 mest tankevekkende psykologiske teoriene", eller "Teorier på 30 sekunder: de 50 mest tankevekkende vitenskapsteoriene" og "Økonomi på 30 sekunder: de 50 mest tankevekkende økonomiske teoriene"  – jeg digger dem alle!

Men, det er jo en avsporing, boken som jeg har lest nå er "Hold hjernen din ung" av Hasegawa. Det er en lettlest bok, stor skrift og med mange illustrasjoner. Boken gir litt teori bak metoden og forklaringer på hvorfor det er lurt å bruke nettopp tommelen. Uten å røpe for mye kan jeg si at det handler om bevisste handlinger som kobler hjernen på. Vi bruker jo tomlene hele dagen, og sender ubevisst signaler til hjernen om aktivitet, men det er i det øyeblikket du fokuserer på at du gjør øvelser med tommelen at du oppdager at du også bruker hjernen. En artig bok som du leser gjennom på en kveld, men som du må bruke litt lengre tid på for å få de forskjellige tommeløvelsene automatisert.

Anbefales!

Og nå har vi fått boken "Jakten på stedsansen: hvordan May-Britt og Edvard Moser løste en av vitenskapens store gåter" av Unni Eikeseth – jeg gleder meg til å bli med på deres oppdagelsesferd dypt inn i hjernen!

Tagger:

Tipset av: Astrid Laland 31. mai 2018